Nyheder fra Guldminen

Under den akademiske-lup

04.03.2022

Billederne er taget af Niels HolmgårdBillederne er taget af Niels Holmgård

Forsker og lektor, Frans Ørsted Andersen, udskifter jævnligt kontoret på Aarhus Universitet med Ikast, hvor han sammen med sit team sætter Guldminen under den akademiske-lup.

Men hvad ser hen egentlig efter, og hvorfor er Guldminen udvalgt?
Selv skriver han på sin blog:

Der er på mange måder tale om en banebrydende skole, ja, måske en helt ny måde at praktisere skole på? Jeg har i hvert fald ikke i mine mange år i den pædagogiske verden, i både ind- og udland, set noget lignende.

Vi møder Frans og hører mere om, hvad det er, han undersøger.

- Overordnet kan man sige, at jeg og mine medforskere undersøger pædagogiske dilemmaer.

Det drejer sig blandt om, hvordan Guldminen spiller bold i spændingsfeltet mellem talent og elite samtidig med, at skolen har øje for Grundtvig, dannelse, læringsstile og sund trivsel.

- Og det handler også om, hvordan Guldminens ledere og undervisere tackler situationer, hvor behov for træning og disciplin er på den ene side af banen, mens lysten, oplevelsen og glæden til spillet er på den anden.

Dilemmaer er der nok af, for når først Frans åbner op for, hvad han og teamet sætter under luppen, bliver notesblokken hurtig fyldt ud af pædagogiske spændingsfelter.

- Hvordan lykkes Guldminen med at favne alle elever, selvom man ikke er et talent på banen? Hvordan oplever eleverne de eksamensfrie rammer? Og hvordan navigerer børnene i, at ens lærer både er i klasselokalet og langs sidelinjen i sport?

Holdet af forskere, som Frans har med, er stærkt. Udover ham selv, består det blandt andet af idrætsforsker Martin Gregersen og Mette Boie, der er ekspert i interview af børn og unge, motivation og så interesserer hun sig særligt for talentudvikling.

Sammen ser de også nærmere på, hvordan Guldminen holder kadencen over tid. Frans forklarer det selv sådan her,  

- Udviklingsfase overfor rutine er et spændende punkt. Holder både ledere, undervisere, elever og forældre fanen højt efter skolens første leveår? Og er det fortsat de grundlæggende principper, som er i spil? Det skal vi dykke ned i.

Svarene på de mange dilemmaer forventer Frans tikker ind i løbet af de kommende to år, da det er projektets levetid. Men han løfter allerede sløret for et par opdagelser, hvor han ser en markant forskel for andre skoler.

- Konflikter og uro i timerne udspiller sig på en anden måde på Guldminen end andre skoler. På Guldminen virker det okay at stå op, lave kolbøtter eller sidde i hjørnet for sig selv, mens undervisningen er i gang. Noget som andre steder, fortolkes som uro og forstyrrelser.

På bloggen – Pædagogik på kanten – hvor man løbende kan følge eksperternes forskning, lyder et andet uddrag om uro således,

Nede i klassen er der uro, men ingen får skældud af underviseren. Hun siger stille og roligt, at nu skal de sætte sig ned og gå i gang. Der er småsnakken og flere elever går rundt, og nogle skal også lige først have installeret sig, så de sidder, som de har lyst til. Der arbejdes, der småsnakkes og underviserne sidder og hjælper enkelte elever.

Et andet sted, hvor de også spotter en markant forskel, er på skærmtid i undervisningen. På Guldminen er bevægelse det naturlige førstevalg fremfor en skærm. Selv udtrykker Frans det sådan her i sit blogindlæg til Pædagogik på kanten:

Skolen, der kun er et par år gammel, bygger på en helt ny pædagogisk gryderet med klassiske danske dannelsesrødder fra Grundtvig-Kold, krydret med nogle lokale udgaver af læringsstiltilgangen, styrkebaseret undervisning, fokus på gode relationer og så masser af bevægelse og idrætstænkning. Pædagogik for dem, der ikke kan sidde ned hele dagen og se på en skærm.

At der er materiale nok til mange pædagogiske forskningsprojekter, hersker der ikke tvivl om efter snakken med Frans. Men det rejser naturligvis også spørgsmålet – hvorfor lige Guldminen?

- Guldminen er interessant at undersøge, fordi vi dykker ned i tidstypiske og almene udfordringer på et sted, som skiller sig markant ud fra andre. Det er interessant i et forskningsøjemed, siger Frans, inden han rejser sig fra bordet og fortsætter med dagens observationer.

Det bliver spændende at følge forskernes arbejde, som løbende vil blive opdateret her på siden og på bloggen – Pædagogik på kanten 

Tilbage

keyboard_arrow_up
GuldmineansøgningBesøg os