Danmarks største lederuddannelse

Hvis du synes, at der bliver flere ledige haltider, hvor der før var badminton- eller håndboldtræning, så er der måske noget om snakken? For igennem de seneste år har DIF’s tal vist, at flere af de traditionelle idrætsforeninger på landsplan mister medlemmer, mod en stigning i den foreningsløse idræt. 

Især blandt teenagere er udviklingen voldsom. Omkring 25% af alle teenagere dropper ud af deres idræt. Klubberne er i skarp konkurrence med øget skolearbejde, fritidsjob og livsstilsændringer. Cirka 60% af teenagerne fortsætter med at være aktive foreningsløst, enten i fitness eller individuelt som løbere, skatere eller parkour-udøver. 

Men hvorfor nu den udvikling? 
Måske handler det om individualisme og den øgede fleksibilitet, vi forventer i en travl modernitet, hvor vi ikke har tid, eller lyst, til at indordne os efter faste træningstider eller holdkammeraters behov? Her er det lettere frit selv at gå i fitnesslokalet. 

Men går der noget tabt? 
Jeg mener, at man risikerer at miste kvaliteter fra det forpligtende fællesskab, der er en værdifuld grundsten i det organiserede foreningsliv. Hvor den enkelte kan opleve sig selv som en værdifuld del af et fællesskab og herigennem blive klogere på sig selv, under guidning fra foreningsledere. Få skabt bevidsthed om egne ressourcer og evner, i organiseret samspil med andre og med foreningsledere og trænere som rollemodeller, og dermed få mod og styrke til at udfolde dem til glæde for sig selv og andre. 
Jeg tænker, at nogle børn/unge ved at droppe foreningslivet kan miste et fast holdepunkt i deres liv!  

Mit opråb til forældre er om at bakke op om de lokale foreninger. At melde jeres børn ind og støtte op om, at jeres børn fortsætter i foreningsidrætten, når de bliver teenagere.
Og, lige vigtigt, også bidrager som foreningsledere og trænere, når de bliver teenagere. 

Jeg hørte engang Lars Kolind hævde, at hver 3. leder på verdensplan har været spejder. Jeg har en påstand. Du kan udskifte ”spejder” med ”foreningsleder/træner” og hævde samme tal. 
De unge foreningsledere lærer om ansvar, omstillingsparathed, og opnår at kunne navigere i fællesskabers uendelige dynamikker. 

Og hvem vil ikke bakke op om Danmarks største lederuddannelse?

 

Af Torben Østergaard

Direktør, ISI

keyboard_arrow_up